RETURER, BYTEN OCH REKLAMATION
Vi på Seger vill självklart att du ska vara helt nöjd med dina varor. Därför har du alltid öppet köp i 30 dagar utöver den lagstadgade ångerrätten. Det enda villkoret är att varan kommer tillbaka i originalskick utan att ha varit använd och att du skickar varan i originalförpackning tillsammans med medföljande tillbehör. Nedan har vi samlat den information du kan tänkas behöva ha för att göra en retur så okomplicerad som möjligt.
RETURER
Seger accepterar en retur om:
· Produkten inte har tvättats eller använts på något sätt samt att den skickats tillbaka i oskadd originalförpackning.
· Alla etiketter sitter kvar.
· Om vi inte har angett något annat, får du prova våra produkter för att se om de passar. Du får dock inte använda dem.
· Produkten är komplett (exempelvis måste båda delarna av ett par returneras).
Spara alltid orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp. Spara även kvittot på försändelsen ifall returen skulle försvinna under transporten.
Följande varor är undantagna från returrätten:
· Varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som har getts en tydlig personlig prägel.
· Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpligen kan returneras och som öppnats av dig efter det att de levererats.
Följ stegen nedan för att genomföra din retur:
1. Kontakta vår kundtjänst på 0321-260 50 för att få en returblankett.
2. Fyll i returblanketten med information om det du vill returnera i originalförpackningen.
3. Lägg returblanketten tillsammans med varan i ett paket som skyddar varan så att den inte skadas under transporten, exempelvis samma förpackning som varan levererades i. Observera att produkten måste vikas och returneras i ursprungsskick i de fall den ligger i en plastpåse.
4. Klistra fast returetiketten på paketet. Om du använder samma paket som varan kom i, sätt returetiketten ovanpå originaletiketten så att returetiketten täcker den ursprungliga fraktsedeln. Inga gamla frakthandlingar får vara synliga.
5. Lämna in paketet hos ditt närmaste postombud.
6. Spara kvittot på försändelsen ifall returen försvinner under transporten.
Vill du byta en vara du köpt behöver du returnera den enligt stegen ovan och därefter lägga en ny beställning.
REKLAMATION
Alla våra produkter undersöks innan de skickas till kund – men trots det kan det bli fel ibland. Därför har du som konsument tre års reklamationsrätt. Vid reklamationer tillämpar Seger gällande konsumentlagstiftning.
Om en vara du har köpt har ett ursprungligt fel (tillverkningsfel) kan du reklamera den. Reklamationsrätten omfattar inte fel eller skador som orsakats av normalt slitage. Om du inte är nöjd med dina vara på grund av uppenbara material- eller fabrikationsfel, inklusive skador som har uppkommit under transport – informera oss snarast (och senast inom två månader från det att du upptäckte felet).
Om du vill reklamera en vara ska du följa stegen ovan för att returnera en vara och ange på returblanketten att det är fråga om en reklamation. Seger förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand skicka en ny likadan felfri vara och i sista hand återbetala vad du betalat för varan. För att möjliggöra en eventuell reklamation behöver du kunna påvisa köp och vi rekommenderar därför att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.
När vi har tagit emot varan kommer vi att granska varan för att se om vi kan godkänna reklamationen samt besluta om åtgärd. Om reklamationen godkänns kommer vi självklart att stå alla kostnader för transport (förutsatt att returetiketten använts) och för att skicka ut en ny eller lagad vara. Om reklamationen däremot inte godkänns kommer vi att ta ut en avgift på 150 kr för att täcka våra kostnader jämte kostnader för frakten.
ÅTERBETALNING
När vi har behandlat en retur eller reklamation och du har rätt till återbetalning, kommer återbetalningen att göras med samma betalningsmetod som du gjorde köpet med.
Har du betalat med kort eller Swish återbetalas pengarna till det konto som debiterades vid köpet. Du får återbetalningen inom 10 bankdagar från att returen har godkänts.
Har du valt faktura genom Klarna kan du när som helst logga in i Klarnas app eller på www.klarna.com/se och pausa fakturan. Har du redan betalat din faktura behöver du kontakta Klarna som sköter återbetalningen.
Har du valt faktura genom Klarna och returnerar delar av din beställning kommer du få en uppdaterad faktura när returen är behandlad. Returnerar du hela din beställning kommer fakturan att makuleras.
För frågor
För frågor är du välkommen att mejla eller ringa oss. Vi svarar så fort vi kan!
Email: Info@seger.se
Tel: 0321-260 50